Konsertforedrag: Kvinnelige komponister i barokken ved Svetlana Kotova

“Kvinnelige spor i musikkhistorien” er et unikt konsertprosjekt, og det første av sin type i Norge, som har som mål å synliggjøre og hedre kvinnelige komponisters betydelige bidrag til musikkhistorien. Til tross for deres store kunstneriske innflytelse har mange av disse komponistene blitt neglisjert eller glemt i tradisjonelle historiefortellinger. Gjennom disse konsertene ønsker jeg å rette søkelyset mot et bredt spekter av verk skrevet av kvinnelige komponister fra ulike tidsepoker og sjangre, med et sterkt fokus på mangfold og inkludering.
Årets konserter byr på et spennende og variert repertoar og både 14. og 21. september byr på ekstraordinært spennende konserter, som denne søndagens konsertforedrag ved Svetlana Kotova, som vil spille og fortelle om kvinnelige komponister i barokken.
Svetlana Kotova tok sin doktorgrad i musikalsk kunst i pianospilling fra University of Oregon, hvor hun ble anerkjent med tre priser for fremragende utøving. Hun har også grader fra University of Chile, Moscow Academic Music College ved Tsjaikovskij-konservatoriet og Gnessin Music School.
Som konsertsolist har hun opptrådt med alle de store orkestrene i Chile, inkludert Santiago Filharmoniske Orkester, SODRE Symfoniorkester (Uruguay), Chilensk Kammerorkester, Chilensk Symfoniorkester, Andres Bello Kammerorkester, Santiago Klassiske Orkester, Nasjonalt Ungdomsorkester, Talca Universitets Symfoniorkester og andre ensembler. I Oregon fremførte hun S. Rachmaninoffs «Rhapsodi over et tema av Paganini» med University of Oregon Symphony, som vinner av UO Concerto Competition 2011.
Svetlana samarbeidet på scenen med artister i verdensklasse, som Dame Malvina Major (New Zealand), Timothy og Nikki Chooi (Canada), Philippe Bernold (Frankrike), Andrea Griminelli (Italia) og mange andre. Hun deltok i UO Trotter Visiting Professor Series, konserter på Oregon Bach Festival, Oregon Coast Music Festival, UO Faculty Artist Series, UO Guest Artist Series, de fleste av de chilenske konsertsesongene og festivalene, og gallakonserter for Chiles presidentskap og det diplomatiske korps.
Dr. Kotova har blitt rost for sin forpliktelse til chilensk musikk, både i fremføringer og innspillinger. CD-ene hennes dedikert til pianoverker av Enrique Soro har blitt omtalt flere ganger på radio og har vært tema for flere medieintervjuer og kritiske anmeldelser. En konsert med disse verkene ble entusiastisk mottatt på CMS National Conference i Santa Fe, New Mexico i 2016. Den nyeste CD-en «Iberoamerica desde dentro», med verk for fiolin og piano, har fått en strålende anmeldelse i Luster magazine i Nederland. En nylig fremføring av Tonadas av Pedro Humberto Allende under en festival med hans navn ble kåret til den mest kjente til dags dato. Forelesninger om chilensk musikk har blitt presentert på flere internasjonale konferanser, som NCKP i Chicago (2019) og EPTA i Madrid (2021), Guimaraes (2022), Roma (2023) og Sveits (2024). I 2023 mottok Svetlana prisen «Domingo Santa Cruz», som det chilenske kunstakademiet gir til en musiker med det mest relevante engasjementet for den chilenske og internasjonale musikkscenen.
Innenfor andre musikalske områder liker Svetlana å spille fløyte, synge, spille historiske keyboard, dirigere og utforske nye instrumenter. En av de største gledene ved hennes dirigentvirksomhet har vært en komplett iscenesatt produksjon av «Les Misérables», hvor hun var så heldig å lede et flott team av klassiske og popsangere, mens det nyeste tilskuddet til hennes favorittinstrumenter har vært en dreivlire, som hun har forsøkt å erobre under COVID-isolasjonen.
Svetlana underviser i piano og kammermusikk ved Universitetet i Chile, hvor hun koordinerer pianoprogrammet og fungerer som instituttrådgiver. Hun bor i Santiago med mannen sin og tre barn.
Konserten er en del av serien «Kvinnelige spor i musikkhistorien» som er et formidlingsprosjekt og en konsertserie som springer ut av musikeres nysgjerrighet på musikk skrevet av kvinnelige komponister gjennom tidene. Prosjektets formål er å opplyse publikum om disse kvinnefigurene, å bringe frem deres livshistorie, deres plass i samfunnet og de sporene de etterlot i historien.
Mer informasjon om «Kvinnelige spor i musikkhistorien» finner du her. Mer informasjon om Svetlana Kotova finnes her.